Egészséges testkép serdülőkorban

Tags

, ,

Áll a tükör előtt és méregeti magát: vajon nem túlságosan vastag, széles, lapos vagy éppen kerekded? A teste folyamatosan változik, fejlődik, növekszik, és ezzel együtt egyre tudatosabban kezdi figyelni. Minden extra kiló, minden egyes pattanás jelentőséggel bír.

forrás: healthyplace.com

forrás: healthyplace.com

Szeretne olyan lenni, mint a többiek de persze ezzel együtt teljesen különböző is. Vágyakozva nézi a médiából és a videoklipekből rázúdított tökéletes alakú és hibátlan bőrű sztárokat, akikkel hiábavaló bárminemű összehasonlítás, az ő tökéletességük közelébe se kerülhet. Viszont könnyen azt a következtetést vonhatja le, hogy túl kövér, túl sovány, túlságosan alacsony vagy éppen magas, ami nem éppen erősíti az ebben a korban amúgy is ingatag önbizalmát. Ez nemcsak a lányokra vonatkozik, a fiúk is ugyanúgy szeretik összehasonlítani magukat az aktuálisan sztárolt színészekkel vagy sportolókkal, és elkeserednek azon, ha a saját testük nem felel meg a mércének.

A tökéletes külső elérése érdekében a serdülők sok mindenre hajlandóak, ezért nagy a szülők felelőssége abban, hogy észrevegyék, ha a negatív testkép depresszióval, étkezési zavarokkal vagy egyéb kockázatos viselkedéssel társul. Legyen gyanús, ha megváltoznak gyermekünk evési szokásai, elkezdi számolgatni a kalóriákat, kerüli a közös étkezéseket, sokat méredzkedik, túlzásba viszi a testedzést, és a fogyást esetleg hánytatással is segíti. Az anorexia kialakulása serdülőkorban a leggyakoribb, de mára már egyre gyakrabban fordul elő a 10-12 éves korosztálynál is. Az önhánytatással vagy hashajtással végződő falásrohamok, a bulimia jellemzően a serdülőkor vége felé jelenik meg, de manapság ez is korábbra tolódott és már a 13-14 éveseknél is előfordul.

forrás: iso.500px.com

forrás: iso.500px.com

A fiúknál leginkább a test izomtömegére irányuló túlzott figyelem és speciális étrend követése jellemző, amelyhez gyakran szteroidok fogyasztása is társul. Figyeljünk fel arra, ha a testedzés központi helyet tölt be gyermekünk életében, több időt tölt a konditeremben, mint a társaival, ha túlzott figyelmet szentel az ételek mennyiségi és minőségi összetételének.

Az egészséges önértékelés és énkép kialakulásának feltétele a serdülő saját testével kapcsolatos megfelelő attitűdje. A jó hír az, hogy mi szülők is sokat tehetünk gyermekünk egészséges testképének kialakítása érdekében, függetlenül tinédzserünk méretétől vagy alakjától. Természetesen, ha úgy látjuk, hogy dramatikus változás állt be a gyermekünk súlyában vagy étkezési szokásaiban, forduljunk szakemberhez!

Mutass példát, észre fogják venni

A kamaszok közelről figyelik azt, hogy hogyan élsz, mit eszel és, hogy milyenek a megjelenéseddel és a testsúlyoddal összefüggő elképzeléseid. Még akkor is így van ez, ha gyakran nem úgy tűnik, hogy egyáltalán észrevennének. Kezdd el a gyerek szemüvegén keresztül figyelni magad és vedd szemügyre, hogy vajon milyen példát mutatsz. Változtass, ha valami nem tetszik, kezdj el sportolni vagy vágj bele egy egészségesebb diétába. A tévézés helyetti közös séták is inspirálóak lehetnek.

9142db0df13af0c6694e8f4c49388b27

Ne feledd, a testedhez való hozzáállásoddal is példát mutatsz. Szóval ha állandóan a csípőméretedet vagy a vékony szálú hajadat becsmérled, akkor a gyermeked is azt fogja megtanulni tőled, hogy inkább a hiányosságaira koncentráljon a pozitívumok helyett.

Légy pozitív

Soha ne tegyél megjegyzést a serdülő testi adottságaira. Ha valóban van súlyproblémája, akkor biztos lehetsz abban, hogy annak önmaga is tudatában van, nem kell külön felhívni rá a figyelmét. A negatív észrevételek csak még jobban a kedvét szegik és elmélyítik a problémát.

Ehelyett helyezd a fókuszt az előnyös tulajdonságaira, jegyezd meg, hogy milyen szép a mosolya, dicsérd meg a pólóját, amely kiemeli a szeme színét. Hangsúlyozd ki, hogy mennyire örülsz annak, hogy olyan erős már a fiad, hogy ki tudja nyitni neked a konzervet vagy segíteni tud a cipekedésben. Ezzel is építed a pozitív testképét.

Segíts neki, hogy a legtöbbet tudja kihozni a külsejéből: ösztönözd a helyes testtartásra, a megfelelő higiéniára, elegendő alvásra és a stresszkezelésre.

Vezesd be a média „rejtelmeibe”

A karcsúság eszményképét legerősebben a média közvetíti, amely a mesterségesen kialakított szépségideál felállításával hamis képet kelt a serdülőkben az ideális női alakról és ezáltal jelentős szerepet játszik a testképzavar kialakulásában. 
 Én éppen ezért minden alkalmat megragadok, hogy felhívjam a lányom figyelmét azon képsorozatokra, amelyek megmutatják a sztároknak azon oldalát is, amit nem a kameráknak szánnak. Azokat a képeket, amelyek hétköznapjaikban lefotózva narancsbőrrel, lógó hassal és megereszkedett mellekkel mutatják őket, összehasonlítva azokkal a retusált fotókkal, amelyek a lapokban jelennek meg róluk.

Megpróbálok egy egészséges kételkedést kialakítani a magazinok tökéletes testű modelljeivel szemben, bevezetve őt a photoshop, személyi edzők, stylistok és plasztikai sebészet világába, a szépségipar rejtelmeibe, aminek segítségével hamis szépségideálokat kreálnak.

forrás:buzzfeed.com

forrás:buzzfeed.com

A külsőségek mellett egyéb értékeket is hangsúlyozz

Támogasd serdülő gyermekedet, hogy olyan területeken kamatoztassa a tehetségét, amiknek semmi közük a külsőségekhez, mint a zene, a sport vagy a művészetek. Mutass érdeklődést az általa kedvelt tevékenységek iránt. Hangsúlyozd azokat a tulajdonságait, amiket szeretsz benne: hogy mennyire elkötelezett a tanulásban, milyen kedves és segítőkész a kisebbekkel, hogy meg tud nevettetni téged.

Hagyd felnőni

Ne telepedj rá, ne akarjál tudni a titkairól, ne kontrolláld folyamatosan, hagyj neki teret. Segítsd a leválásban, bármennyire is fájdalmas ez a folyamat neked is.

Támogasd az önbizalmát, biztasd, dicsérd és ne támassz irreális elvárásokat. Ne az elért (iskolai, sport) eredményeit kritizáld, hanem a beléjük fektetett erőfeszítéseit méltányold.

Ne hagyd, hogy eljusson odáig, hogy az életében kizárólag az evés legyen az egyetlen, amit kontrollálni tud!

Az egészséges életmód legyen az egész család ügye

Amikor csak lehet hangsúlyozd az egészséget, mint értéket a külsőségekkel szemben. Próbáld meg felhívni a fiad figyelmét a fehérjebevitel és a szteroidok mértéktelen fogyasztásának következtében fellépő esetleges szervi károsodásokra, mint a csontritkulás, vesebetegségek, ízületi gyulladások, stb.

forrás: fitbie.msn.com

forrás: fitbie.msn.com

Ha a serdülő gyermeked egész nap csak a szobájában gubbaszt, hívd el egy közös sétára, futásra vagy az edzőterembe. Kutatások kimutatták, hogy a sportoló lányoknak egészségesebb a testképük és magasabb az önbecsülésük, mint a nem sportoló társaiké.

Kezdj el egészségesebb ételeket főzni, kerüljétek a gyorséttermeket, élvezzétek a közös családi étkezéseket. Ha viszont azt veszed észre, hogy serdülő gyermeked extrém mértékben fél a súlygyarapodástól, naponta többször méredzkedik, sok időt fordít a számára elfogadható, szigorúan kalóriaszegény ételek készítésére, étkezési rituálékat fejleszt ki, nagyon lassan eszik, előtte túl sokat iszik, akkor kezdj el gyanakodni és mielőbb kérd szakember segítségét!